Når vi opslår en stilling kan der være mange gode, interessante ansøgere. Derfor er det vigtigt, at dit ansøgningsmateriale er overskueligt, og hurtigt giver os et godt overblik over dig som potentiel kollega.
Vi starter næsten altid med at kigge dit CV igennem for at se, om du har de kvalifikationer der skal til, for at løfte jobbet. Hvis dine kvalifikationer matcher hvad vi søger, læser vi din ansøgning for at finde din motivation og din personlighed.
En ansøgning og et CV skal supplere hinanden, men din ansøgning skal ikke være en omskrivning af dit CV.
Dit CV skal være en overskuelig opstilling af dine kompetencer og erfaringer. Din ansøgning skal være din motivation for at søge jobbet, og en beskrivelse af, hvad du kan byde ind med. I din ansøgning skal du trække på kompetencerne skrevet i dit CV, og f.eks. give eksempler på, hvordan dine erfaringer og kompetencer gør dig værdifuld i forhold til det job du søger.
Når du vil søge et job skal du altid målrette din ansøgning og cv mod det job, du søger. Det gør du ved først at læse stillingsopslaget grundigt igennem. Markér de vigtigste nøgleord i stillingsopslaget og reflektér over, hvordan de passer på din profil, og hvad du kan byde ind med i forhold til det vi søger. Skriv derefter en målrettet ansøgning, hvor du gerne må inddrage eller referere til nøgleordene, og tilpas dit cv, så de to dokumenter støtter op omkring hinanden.
Det er vigtigt, at du forholder dig til de ting, der står i stillingsopslaget, og at du er ærlig i forhold til dig selv og de kvalifikationer, vi kræver til stillingen.
Det er det både for os og for dig, så vi sikrer det rigtige match imellem job og kvalifikationer. Vær opmærksom på, at indholdet af din ansøgning, dit cv og din LinkedIn-profil hænger sammen, så der ikke står noget forskelligt, når vi læser dem.
Et godt råd er at skrive i et almindeligt hverdagssprog uden snørklede sætninger og floskler. Skriv i stedet det, som falder dig naturligt – vi skal helst kunne genkende dig, når vi mødes med dig til en jobsamtale. Og til sidst – gennemlæs for slåfejl og tjek gerne lige, at du har skrevet navne (firma og evt. person) og indhold korrekt.